Voit lukea uusimmat blogi-kirjoitukset

Takaisin blogiin

Kyllä Mikko, Masterpass on uusi musta!


Ystäväni Mikon ajatukset ja kysymykset mobiilimaksamisen tulosta saivat minut kirjoittamaan viime syksynä blogin. Aika paljon on tällä saralla tapahtunut sen jälkeen. Nyt markkinoilla kuhistaan paitsi MobilePaysta, myös Siirrosta ja Pivosta, ja lisää on tulossa.

Mastercardin Masterpass rantautuu Suomeen ja tuo uusia ominaisuuksia mukanaan. Miksi Masterpass on kiinnostava maksutapa verkkokauppiaalle? Noh, Masterpass on kansainvälinen mobiilimaksutapa, jonka peitto on merkittävä globaalisti: jo yli 340.000 verkkokauppaa. Mihin perustuu sitten Masterpassin menestys?

Masterpass_by_Mastercard

Kuluttajan näkökulmasta yksi merkittävin ominaisuus, ostotietojen tallentaminen mobiililompakkoon, on ainakin omasta mielestäni merkittävin lisäarvo. Tämähän tarkoittaa, että jatkossa voin ostaa joillakin hipaisuilla tuotteita verkkokaupasta, lennosta. Esimerkkinä, jos bongaan kivan tarjouksen omassa Facebook-fiidissäni, voin klikata tarjousta, klikata Osta Masterpassilla, valita mitä korttia digitalilompakosta haluan käyttää ja seuraavaksi valita tallentamistani toimitusosoitteista mihin haluan, että tuote toimitetaan ja sitten vain hyväksyä maksun. Ja voilá! Se oli siinä, muutamassa sekunnissa ostos on tehty.

Turvallisuus on varmasti myös toinen ulottuvuus. Masterpass ei toimi irrallisena applikaationa, vaan se on osa julkaisijapankin maksusovellusta. Ensimmäisenä pankkina Masterpassin tuo markkinoille Nordea. Kuka voisikaan olla luotettavampi korttitietojesi varjelija kuin oma pankkisi? Lisäksi applikaatioiden määrä jokaisen kuluttajan älypuhelimessa on jo aika hurja, joten oman pankin sovellukseen sisältyvä Masterpass varmasti kiinnostaa kuluttajaa.

Kauppiaan kannalta kiinnostava on myös ”sisäänrakennettu” toistuva korttiveloitus (recurring payment). Tyypillisesti tällaisia palveluja ovat Spotifyn ja Netflixin tyyppiset palvelut, mutta esimerkkeinä voisi myös ajatella erilaisia ruokakassien toimittajia, piilolinssitilauksia, lisenssi- ja jäsenyysmaksuja sekä kuukausilippuja.

Eli maailma muuttuu mobiilimaksamisen osalta nopeasti tuoden myös ratkaisuja lisämyyntiin kuluttajan ehdoilla. Edelleen korostaisin, että sitä yhtä ja ainoaa oikeaa maksutapaa ei ole, vaan kaikki kuluttajan ulottuvissa olevat maksutavat pitäisi olla jokaisella kauppiaalla. 

Tee mobiilimaksamisesta helppoa verkkokaupassasi - lataa opas ja ota selvää miten

Lataa opas


Kirjoittaja

Patrik Ekman, Client Director, Svea

Tilaa blogi

Här hittar du alla nummer av Update

Till pdf-arkivet
update-magazine