Voit lukea uusimmat blogi-kirjoitukset

Takaisin blogiin

Maksamisen mahdollisuudet ja haasteet – sähköiset markkinapaikat

Olen työni puolesta päässyt seuramaan digitaalisen maksamisen ja verkkokaupan kehittymistä yli kymmenen vuoden ajan. Tämän neliosaisen blogisarjan ensimmäisessä osassa pohdin maksujenvälittäjän merkitystä ja mobiilimaksamisen tuomaa muutosta. Tässä toisessa osassa keskityn sähköisiin markkinapaikkoihin sekä kuluttajien väliseen kaupankäyntiin.

Kuluttajien välinen kaupankäynti kasvaa 

Sähköiset markkinapaikat ja nettikirppikset ovat olleet kuluttajien arkipäivää jo yli pari vuosikymmentä. Näiden kanavien kautta kuluttajien välinen kaupankäynti sujuu kuin tanssi - käytettyä tavaraa voi myydä mutkattomasti ja jopa maanlaajuisesti. Vuosi sitten helmikuussa 2018 Tampereen yliopiston ja Kaupan liiton toteuttamassa tutkimushankkeessa arvioitiin, että vertaiskaupan kokonaismarkkina on vuosittain noin 480 miljoonaa euroa. Tästä verkossa tapahtuvien vertaiskauppa-alustojen osuus oli lähes 80 prosenttia. Vuositasolla verkossa tapahtuvaa kuluttajien välistä kauppaa arvioitiin tutkimuksessa käytävän noin 371 miljoonalla eurolla ja keskimääräisen kasvun arvioitiin olevan 5-10 prosenttia vuodessa. Kyselyn mukaan alustoista suosituin oli Tori.fi, jota 43,9 prosenttia vastaajista piti pääasiallisena ostamisen vertaisverkkokauppana. Facebook-ryhmiä suosi vastaavasti 25,6 prosenttia ja Huuto.net-sivustoa 15 prosenttia vastaajista.

Konsta_Karvinen_oma_NettixTavaran jälkimarkkinat kasvavat siis entisestään - nykyisin käytetyn tavaran ostaminen on trendikästä, tulotasosta tai ikäryhmästä riippumatta, unohtamatta myös ekologista puolta. Toimivat maksamiseen ja vastapuolen luottamukseen liittyvät ratkaisut ovat kuitenkin vasta jalkautumassa vertaiskaupan puolelle. Luonnollisesti luottamukseen liittyvien ratkaisujen merkitys korostuu mitä arvokkaampi tuote on kyseessä.

Vuonna 2010 toteutimme prototyypin sähköisestä kauppapaikasta, jossa kuluttajilla oli mahdollisuus jättää myynti-ilmoituksia ja jakaa niitä somessa - mikä parasta, ostaja pääsi suorittamaan maksun suoraan ilmoituksen kautta pankin verkkomaksupainikkeella. Palvelu ratkaisi myös luottamuspulaan liittyvät ongelmat, sillä maksu tilitettiin myyjälle vasta kun tuote oli toimitettu ostajalle sovitun mukaisesti. Ratkaisun jalkauttaminen silloisille kauppapaikoille jäi kuitenkin toteutumatta ja palvelu päätettiin ajaa kokonaan alas muutaman vuoden kokeilujakson jälkeen. 

Uusia ratkaisuja ja vauhtia kuluttajien väliseen kaupankäyntiin

MarkkinapaikkaratkaisuKeväästä 2017 lähtien olemme päässeet tekemään yhteistyötä NettiXin kanssa, joka on markkinajohtaja Suomessa mm. ajoneuvoihin liittyvien markkinapaikkojen osalta. Tarjontaan kuuluvat mm. Nettivuokraus, Nettiauto, Nettivene ja Nettimoto. Vuonna 2017 olimme mukana toteuttamassa Airbnb-tyyppistä Nettimaksu-maksuratkaisua NettiXin vuokrauspalvelusivustolle. Viime vuonna yhteistyömme jatkui kuluttajien väliseen ajoneuvojen kauppaan liittyvän sähköisen kauppakirjapalvelun OmaNettiX osalta, jota parhaillaan pilotoidaan tätä kirjoittaessani.

Ensimmäiset kokemukset OmaNettiX-palvelusta ovat olleet rohkaisevia. Sähköinen kauppakirja tekee kaupasta entistä sujuvampaa ja luotettavampaa sekä myyjälle että ostajalle, jonka ansioista

  • asiointi ja maksuliikenne tapahtuu täysin sähköisesti
  • kummatkin osapuolet ovat vahvasti tunnistautuneita (esim. verkkopankkitunnuksien kautta)
  • maksu siirtyy myyjälle luovutusilmoituksen jälkeen
  • kaupan tärkeät asiakirjat tallentuvat suoraan palveluun.

Oma_Nettix_palveluMaksupalveluiden integrointi osaksi sähköistä markkinapaikkaa sisältää monia vaatimuksia sekä toteutettavia osa-alueita myös maksujenvälittäjälle. Näitä ovat mm. maksupalvelusopimuksen sähköinen allekirjoitus, maksaminen, hyvitysten/palautusten tukeminen eri tilanteissa sekä monitilitysratkaisut, jossa palvelumaksut tilitetään suoraan palveluntarjoajalle myyjälle tilitettävästä osuudesta. Maksujenvälittäjän velvollisuutena on tuntea asiakkaansa ja myös huolehtia tarvittavasta transaktioiden monitoroinnista. Loppukäyttäjille palveluiden käyttöönotto ja käyttäminen puolestaan tulee olla mahdollisimman helppoa.  

Sähköinen maksaminen ja sen sisällyttäminen osaksi kuluttajien välistä kaupankäyntiä helpottaa asiointia, eikä käteistä rahaa tarvita. Kaupan hoitaminen mobiilisti sekä maksutiedon reaaliaikaisuus ovat mielestäni perusedellytyksiä nykyisille sähköisille markkinapaikoille. Jännityksellä odotan päivää, jolloin sähköisen maksamisen murros tapahtuu oikeasti myös vertaiskaupassa.

Blogisarjan seuraavassa, eli kolmannessa osassa keskityn monikanavaisiin maksuratkaisuihin. Maksamisiin! 

Talouselämä: "Autokaupan voi nyt hoitaa alusta loppuun kännykällä – "Ihmiset kokevat henkilöpapereiden tai verkkopankkitositteiden kyselemisen noloksi"

Tehosta verkkokaupan raportointia kattavan oppaamme avulla:

Lataa opas


Konsta Karvinen

Kirjoittaja on Svea Paymentsin Chief Product Officer ja toinen perustajista.

Tilaa blogi

Här hittar du alla nummer av Update

Till pdf-arkivet
update-magazine