Kuluttajatuki

 
Varusteleka
Zalando
Neste
Messukeskus
Olympiakomitea
Trainer 4 You
Puuilo
Instrumentarium
Paulig
Omena Hotellit
Detur
Atria
Nissen
HSL
EQ
Autonomi
Bauhaus
Berner
Reima
Nanso
IKH
Autoasi

Maksa turvallisesti verkossa

Maksuturva on nyt Svea Payments Oy. Svea Payments on Finanssivalvonnan alaisuudessa toimiva maksulaitos ja maksupalveluntarjoaja. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppojen tai palveluiden maksut menevät meidän kauttamme kauppiaalle.

Kysymyksiä ostoksestasi?

Tuotteita koskeviin kyselyihin saat parhaiten vastauksen verkkokaupan omasta asiakaspalvelusta. Jos asiasi koskee maksuliikennettä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme:

puh. 09 4241 7040 arkisin 9:00 - 15:00. 

 

Jos asiasi koskee laskulla tai erämaksulla ostamista, rahoitustiimimme auttaa sinua numerossa 09 4242 3330 ja sähköpostitse asiakasinfo@svea.fi

Huom! Tiesithän, että maksaessasi Svean laskulla tai erämaksulla löydät laskusi aina Svean Omat Sivut -onlinepalvelusta. Kirjautmaan pääset täältä.

 

Mitä etsit?

Usein kysytyt kysymykset 

Tarjoamme maksutapoja sekä kivijalkakauppaan että verkkokauppaan. Kivijalkakaupoissa käytössä voi olla Svea Paymentsin maksupäätteitä ja erämaksu tai lasku. Tällä sivulla keskitymme verkkokaupassa maksamiseen.

Tuotteita koskeviin kyselyihin saat parhaiten vastauksen verkkokaupan omasta asiakaspalvelusta. Verkkokaupan maksuliikennettä ja maksamista laskulla/erämaksulla koskien olemme koonneet tähän alle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Verkkokaupasta riippuen meidän kauttamme voit maksaa seuraavilla maksutavoilla: verkkopankki, debit- ja creditkortit, lasku, yrityslasku, erämaksu, Masterpass, Mobilepay, Pivo, Siirto tai PayPal. Meidän verkkomaksupalvelumme ja Ostajan apulainen, jonka kautta voit ilmoittaa palautuksista, ovat käytössä niissä verkkokaupoissa, jotka ovat halunneet palvelumme käyttöönsä. Voit valita jonkin meidän maksutavoistamme verkkokaupan kassalla.

Svea Paymentsin (entinen Maksuturva Group) maksupalvelu on tarkoitettu kaikille verkossa asioiville. Voit maksaa kauttamme sekä yksityishenkilönä että yrityksenä - poikkeuksena lasku, joka on tarkoitettu yksityishenkilöille. Yrityksille tarjoamme Yrityslaskun, joka on käytössä niissä verkkokaupoissa, jotka ovat halunneet sen maksutapavalikoimaansa.

Tilauksesi kanssa sinua osaa parhaiten auttaa verkkokauppa. Me käsittelemme ainoastaan rahaliikennettä, joten jos sinulla on kysyttävää esimerkiksi tuotteista tai tilauksen toimituksesta, niin suosittelemme olemaan yhteydessä verkkokauppaan.

Jos sinulla on ongelmia maksamisen kanssa tai maksamiseen liittyvä kysymys, niin ota yhteyttä meihin.

Jos tiliotteellasi tai korttilaskullasi näkyy Svea Payments Oy (entiseltä nimeltään Maksuturva Group Oy) maksunsaajana, koskee tapahtuma todennäköisesti jotain ostoa verkkokaupassa tai maksua verkkopalvelussa, joka käyttää Svean (entisen Maksuturvan) maksunvälityspalveluja. Tarkempia tietoja maksusta saat asiakaspalvelustamme.

Kaikki tiedonsiirto on salattua, joten maksaminen maksupalvelumme kautta on aina turvallista. Emme myöskään luovuta tietojasi kolmansille osapuolille markkinointitarkoituksiin. Olemme Finanssivalvonnan valvonnan alla toimiva maksulaitos ja vakavarainen yritys, jolla on pitkä kokemus verkkomaksupalvelujen tarjoamisesta. Korttimaksaminen täyttää PCI DSS korkeimman Level 1 -tason vaatimukset.

EU:n maksupalveludirektiivi PSD2 parantaa maksamisen turvallisuutta verkossa ja edellyttää yhä useammin asiakkaan vahvan tunnistautumisen maksun yhteydessä.

Myös esimerkiksi laskulla tilaaminen vaatii useimmiten vahvan tunnistautumisen esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla, jotta voidaan minimoida väärinkäytösten riskit.

Ei. Maksupalvelumme on aina kuluttajille ilmainen palvelu, joten emme peri siitä sinulta mitään maksua.

Mobiilimaksu tarkoittaa maksamista jollakin mobiililaitteella, kuten tabletilla tai älypuhelimella. Mobiilimaksuja on useita erilaisia; esimerkiksi Siirto, Pivo, Mobilepay ja Masterpass ovat kaikki mobiilimaksutapoja. Yhteistä mobiilimaksutavoille on, että usein pohjana on matkapuhelinnumero, josta maksaja osataan tunnistaa ja yleensä maksun vahvistaminen tehdään mobiililaitteella esimerkiksi pyyhkäisemällä. Tämä tekee maksamisesta helpompaa ja nopeampaa perinteisiin tunnuslukulistoihin verrattuna. Mobiilimaksutavoilla voi maksutavasta riippuen maksaa joko pankkitililtä tai kortilta.

Mikäli verkkokaupalla on käytössä Ostajan apulainen -palvelu, pääset tekemään muutoksia tilaukseesi tässä verkkopalvelussa. Olet saanut linkin palveluun meiltä sähköpostilla tilauspäivänä ja silloin kun tilaus on toimitettu sinulle. Jos et löydä viestejä sähköpostistasi (myöskään roskapostilaatikosta) niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tarkemmat ohjeet palautuksen tekemiseen löydät verkkokaupan sivuilta. Mikäli verkkokaupalla ei ole käytössä Ostajan apulainen -palvelua, tulee sinun ilmoittaa palautuksesta verkkokaupalle, verkkokaupan ohjeiden mukaisesti.

Palautusilmoituksen tehtyäsi on kauppiaan hyväksyttävä palautus. Jos olet maksanut verkkopankin kautta, näkyy palautus tililläsi 1 – 3 pankkipäivän kuluttua siitä, kun kauppias on käsitellyt palautuksen ja hyväksynyt hyvityksen.  Jos olet maksanut mobiili- tai korttimaksulla näkyy palautus tililläsi/kortillasi 3 – 5 pankkipäivän kuluttua siitä, kun kauppias on käsitellyt palautuksen ja hyväksynyt hyvityksen.

Maksu palautuu sille maksuvälineelle, jolla olet tilauksesi maksanut. Verkkopankkimaksu palautuu tilillesi ja korttimaksu palautuu kortillesi. Laskun ja erämaksun kohdalla summa hyvitetään avoimesta loppusummasta. Jos olet maksanut Nordean tai OP:n verkkopankin kautta, ei sinun tarvitse ilmoittaa meille tilinumeroasi - muiden pankkien kohdalla tilinumero ilmoitetaan joko Ostajan apulainen -palvelussa tai suoraan verkkokaupalle. Saat tarkemmat ohjeet ja tiedot verkkokaupalta.

Jos olet maksanut tilauksesi jostain muusta pankista kuin OP:sta tai Nordeasta, sinun tulee ilmoittaa tilinumerosi Ostajan apulainen -palvelussa tai suoraan verkkokaupalle, jotta voimme palauttaa maksun sinulle. Tämä johtuu siitä, että tällä hetkellä muihin pankkeihin ei ole voitu vielä toteuttaa automaattista palautusta maksutilille, emmekä näin ollen saa maksutilin numeroa tietoomme. Tilinumeron ilmoittaminen Ostajan apulainen -palvelussa on turvallista, koska kaikki tiedonsiirto on salattua ja tilinumeron pääset ilmoittamaan ainoastaan palvelun kautta, johon pääset sähköpostiisi lähetetyn viestin kautta.

Ostajan apulainen -palvelussa voit seurata tilauksesi toimitusta ja ilmoittaa palautuksesta tai peruutuksesta sekä tehdä reklamaation, jos tilauksessasi on vikaa. Palvelussa kerrotaan päivämäärä, johon asti sinulla on aikaa tehdä muutoksia. Tämän jälkeen maksu siirretään verkkokaupalle. Tämä ns. tarkistusaika on verkkokauppakohtainen.


Jos et halua tehdä muutoksia tilaukseen niin sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaan maksu siirretään verkkokaupalle tarkistusajan jälkeen. Huomaathan, että kaikissa verkkokaupoissa ei välttämättä ole käytössä Ostajan apulainen -palvelua. Jos verkkokaupassa ei ole käytössä Ostajan apulainen -palvelua, ei tilauksiin voi tehdä muutoksia meidän kauttamme. Tällöin muutoksista on hyvä olla yhteydessä suoraan verkkokauppaan.

Jos verkkokaupalla on käytössä Ostajan apulainen -palvelu, voit tehdä esimerkiksi reklamaation palvelun kautta. Reklamaatio jäädyttää tilauksesi maksun, eikä sitä siirretä kauppiaalle ennen kuin asia on selvitetty. Reklamaatiosta menee myös automaattisesti viesti verkkokaupalle, jolloin kauppias osaa reagoida asiaan. Jos verkkokaupalla ei ole käytössä Ostajan apulainen -palvelua, tulee sinun olla yhteydessä suoraan verkkokaupan asiakaspalveluun.

Eri verkkokaupoilla on erilaiset käytännöt sen suhteen, kuinka kauan voit ostajana tehdä muutoksia tilaukseesi Ostajan apulainen -palvelun kautta, jos verkkokaupalla on palvelu käytössä. Kun kirjaudut palveluun, niin etusivulla kerrotaan päivämäärä, johon saakka sinulla on aikaa tehdä tilaukseen muutoksia. Tämän jälkeen maksu siirretään automaattisesti verkkokaupalle.

Jos verkkokaupalla on käytössään Ostajan apulainen -palvelu, niin saat meiltä sähköpostin, kun kauppias on lisännyt tilaukseesi toimitustiedon. Jos tilaus on lähetetty kirjattuna lähetyksenä, voit seurata toimitusta Ostajan apulainen -palveluissa. Saat toimitusilmoituksen kuljetusyhtiöltä ja kun olet kuitannut tilauksen vastaanotetuksi kuljetusyhtiölle, tieto siirtyy meille ja saat ilmoitus toimituksesta –sähköpostin, jossa neuvotaan mitä voit tehdä seuraavaksi jos haluat tehdä muutoksia tilaukseesi.

Emme seuraa niiden tilausten toimitusta, joihin kauppias ei ole ilmoittanut seurantatunnusta. Näistä tilauksista saat sähköpostiisi ilmoituksen, jossa sanotaan että tulet saamaan tilauksesi muutaman päivän sisällä. Ostajan apulainen -palvelussa näet päivämäärän, johon saakka voit tehdä tilaukseen muutoksia. Verkkokaupan asiakaspalvelusta saat lisätietoa tilauksen toimituksesta.

Jos verkkokaupalla ei ole käytössään Ostajan apulaista, niin voit tiedustella tilauksesi toimituksesta suoraan verkkokaupalta. 

Lähetämme sinulle maksun vahvistuksen sähköpostilla vain, jos verkkokaupalla on käytössään Ostajan apulainen -palvelu. Muussa tapauksessa saat vain tilausvahvistuksen verkkokaupalta.

Sähköposti on ensisijainen yhteydenpitovälineemme ja lähetämme sinulle tärkeää tietoa tilauksestasi sähköpostilla. Siksi on tärkeää, että olet tilauksen yhteydessä antanut toimivan sähköpostiosoitteen ja tarkistanut, ettei siinä ole kirjoitusvirheitä. Jos epäilet, että sähköpostiosoite saattaa olla virheellinen, niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Tarkistathan aika ajoin myös roskapostilaatikkosi, sillä jotkin sähköpostiohjelmat saattavat suodattaa viestimme roskapostiin.

Tarkistathan, että kortillasi on tarpeeksi käyttövaraa ja että se on aktivoitu etäkaupassa maksamiseen. Voit tarkistaa asian omasta pankistasi.

Lasku ja erämaksu – lisää aikaa ostosten maksamiseen

 

Maksa laskulla tai erämaksulla

Tarjoamme sinulle helpon ja turvallisen tavan maksaa ostoksesi laskulla tai erämaksulla. Erämaksu on kertaluotto, jolla voit maksaa ostoksesi valitsemallasi maksuajalla ja kiinteillä kuukausierillä.

Svean maksutavoilla voit vastaanottaa tilauksesi ennen maksamista ja maksaa ostoksesi kerralla laskulla tai jakaa maksun useampaan erään. Tälle sivulle olemme koostaneet tietopaketin nimenomaan sinulle, joka olet ostanut jotakin Svean erämaksulla tai laskulla. UKK-osioon olemme koonneet vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin, mutta mikäli et löydä etsimääsi tietoa sieltä, auttaa asiakaspalvelumme sinua mielellään vastauksen löytämisessä.

Tutustu toimitus- ja luottoehtoihin tästä.

Laskulla ostaminen

Verkkokaupasta ostaminen laskulla on vaivatonta. Kun valitset verkkokaupan kassalla laskun maksutavaksi, saat tilauksesta laskun, jonka voit maksaa saatuasi tilauksen. Näin voit esimerkiksi ostaa tarvitsemasi hyödykkeen palkkapäivää odottamatta.

Lasku on turvallinen, kätevä ja joustava maksutapa – halutessasi voit myös muuntaa laskun ostoluotoksi ja maksaa summan sinulle sopivissa kuukausierissä.

Mikäli kaipaat lisää tietoa laskustasi, voit kääntyä asiakaspalvelumme puoleen.

Näin lasku toimii:

  • Valikoi ostoksesi ja valitse lopuksi maksutavaksi lasku verkkokaupan kassalla.
  • Verkkokauppa pakkaa ja toimittaa ostoksesi sinulle.
  • Samanaikaisesti, kun verkkokauppa lähettää tuotteesi muodostamme sinun laskusi.
  • Saatuasi laskun on sinulla vähintään 14 päivää aikaa maksaa se. Halutessasi voit myös allekirjoittaa ostoluottosopimuksen ja maksaa laskun pienemmissä erissä.

Erämaksulla ostaminen

Useimmat yhteistyökumppanimme tarjoavat maksuvaihtoehtona erämaksua - sinulle erämaksu tuo vapauden maksaa ostoksesi useammassa erässä kiinteällä kuukausierällä. Joskus ostokset voivat olla isompia ja kalliita, silloin maksun jakaminen useampaan erään on kätevä tapa tasapainottaa kustannus.

Voit itse valita kuinka moneen kuukausierään haluat maksun jakaa - valittavissa olevat erämaksuajat näytetään verkkokaupan kassalla.

Ostotapahtuman jälkeen saat sopimuksen sähköpostiisi allekirjoitettavaksi, ja sen jälkeen kestää yleensä noin kuukausi ennen kuin saat ensimmäisen erämaksulaskun.

 

Lasku ja erämaksu: usein kysyttyä

Saat laskun joko postitse tai sähköpostitse. Löydät laskun myös Omilta sivuilta.

 

Lasku lähetetään sinulle verkkokaupan palvelun tyypistä riippuen joko seuraavana päivänä siitä, kun olet vastaanottanut tilauksen, tai vasta kun tilauksen ns. tarkistusaika (jonka aikana tilaukseen voi tehdä muutoksia Ostajan apulainen -palvelussa) on umpeutunut. Tarkistusaika on verkkokauppakohtainen.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua.

Voit olla yhteydessä meihin:

Svea Ekonomi AB,(publ), Filial i Finland 
09 – 42 42 3330
asiakasinfo@svea.fi

Jäikö kysyttävää?

Asiakaspalvelu

puh. (09) 4241 7040 arkisin klo 9:00 - 15:00. 

Verkkokauppias, onko sinulla kysymyksiä? Verkkokauppiaan tuki on sinua varten.

Siirry verkkokauppiaan tukeen