Mer än betalsätt

Ett smidigt sätt att betala för dina kunder och ett enkelt sätt att handla för dig.

 
Varusteleka
Zalando
Neste
Messukeskus
Olympiakomitea
Trainer 4 You
Puuilo
Instrumentarium
Paulig
Omena Hotellit
Detur
Atria
Nissen
HSL
EQ
Autonomi
Bauhaus
Berner
Reima
Nanso
IKH
Autoasi

Med våra mångsidiga betallösningar är det enkelt att ta betalt och öka försäljningen. I alla kanaler. 

Kontakta oss

Ökad försäljning

Med de rätta betalsätten blir kundvagnen i genomsnitt tre gånger mer värdefull.

Mer effektivitet

Arbeta mer effektivt och spara både tid och pengar med våra mångsidiga verktyg.

Vi vill växa med dig

Vårt breda serviceutbud hjälper ditt företag att växa.

 

Vad vi kan erbjuda dig

Med vår betallösning låter du kunderna betala som de vill -  flexibelt, snabbt och tryggt med bl.a. faktura, delbetalning, kortbetalning, mobilbetalning och via nätbanken. Vår betallösning fungerar smidigt i både Finland och utomlands, i affären, appen och online. 

Betalningar är en central del av försäljning både online och offline. Men då målet är att försäljningen ska öka och affärsverksamheten växa räcker det inte med en smidig checkout. Därför har vi, på basis av våra kunders behov, skapat verktyg som stöder försäljningen och effektiverar administrationen.

Lösningar som hjälper både dig och dina kunder

Sköt returhanteringen effektivt med Köparens hjälpreda -tjänsten. Via tjänsten kan kunderna hantera sina beställningar när som helst och var som helst. I portalen kan kunden t.ex. följa upp och göra ändringar i sin beställning, sköta om returer och kontakta nätbutikens kundservice. Beställningshanteringen går smidigt också på nätbutikens sida: nätbutiken får notiser om nya ändringar och kan godkänna dom med en klick. En snabb process för retur - och beställningshantering sparar värdefull tid som kan användas till andra arbetsuppgifter.

Vi erbjuder dig också fler olika överföringsmodeller att välja mellan och har lösningar som lämpar sig för mer komplexa behov. För de flesta är en basmodell där överföringarna görs samlat t.ex. månatligen eller veckovis det rätta alternativet.

Många nätbutiker som hanterar stora volymer väljer att få varje betalning överförd som en separat transaktion i brutto eller netto med inköpets ursprungliga, specifika referensnummer. Således kan avstämningarna samt bokföringen automatiseras i nätbutikens bokföringssystem. För shop-in-shop -tjänster erbjuder vi en multi-vendor överföringsmodell där överföringarna delas automatiskt så att varje part får rätt andel enligt överenskommen modell.

Fråga oss - vi berättar gärna mer

 

Vi är en del av en större helhet

Som en del av Sveakoncernen kan vi stöda ditt företag på många plan; vi har finansieringslösningar för företag, inkasso-tjänster, leasing och så kan vi t.ex. kan köpa dina fakturor så att du inte behöver vänta på betalningen. Svea har verksamhet i ett flertal länder i Europa, så som en stor aktör med lokal kompetens stöder vi gärna ditt företags expansion både i hemlandet och utomlands. Svea gör det möjligt för företag och människor att växa. Läs mer om Svea.

Olympiska Kommittén

Speciella behov kräver flexibilitet och en förmåga att anpassa tjänster

Olympiska Kommittén fungerar som en nationell stödorganisation för idrottsförbunden i Finland. Kommittén har som uppgift att utveckla elitidrotten i Finland, samt att främja vardagsmotion och fysisk aktivitet. Organisationens verksamhet omfattar allt ... Läs mer

×

Olympiska Kommittén

Olympiska Kommittén

Speciella behov kräver flexibilitet och en förmåga att anpassa tjänster

Olympiska Kommittén fungerar som en nationell stödorganisation för idrottsförbunden i Finland. Kommittén har som uppgift att utveckla elitidrotten i Finland, samt att främja vardagsmotion och fysisk aktivitet. Organisationens verksamhet omfattar allt från småbarnspedagogik till välmående på arbetsplatsen, elitidrott och idrottspolitik.

Suomisport är en webbtjänst som erbjuds av Olympiska kommittén. I tjänsten kan idrottsförbund och föreningar sälja tävlingsrättigheter dvs. licenser. Målet vid utvecklingen var att webbtjänsten ska vara enkel och användarvänlig på alla plattformer. I framtiden kommer användarna dessutom att kunna köpa medlemskap och anmäla sig till evenemang via tjänsten.

Svea Payments valdes till Suomisport-tjänstens betaltjänstleverantör efter öppet anbudsförfarande. Ett av Svea Payments trumfkort var mångsidighet”Det som var avgörande var er förmåga att flexibelt anpassa betaltjänsten så att den passade våra behov”, säger Olympiska Kommitténs projektchef Juha Saapunki. Från Olympiska Kommittén berättas det att införandet av tjänsten gick bra pga. det nära samarbetet med Svea Payments, programvaruleverantören Vincit och vissa utvalda pilotförbund.

Betalsätten som erbjuds i Suomisport-tjänsten är betalningar via nätbanken, kortbetalning, faktura och delbetalning. Dessutom erbjuds också mobilbetalningssätt som t.ex. MobilePay. Juha Saapunki säger att han är övertygad om att mobilbetalning kommer att bli allt vanligare, då redan några månaders pilotverksamhet visat att MobilePay väljs oftare som betalsätt i Suomisport. MobilePay har lika som de övriga betalsätten fungerat utmärkt.

En specifik egenskap för betaltjänsten är att den tillämpade redovisningsmodellen är s.k. multi-vendor överföringsmodell där betalningsöverföringarna kan enkelt delas på flera olika mottagare. Nyckelfunktionen är att betalningarna överförs automatiskt till de parter som skall få sin del. ”Det här är en funktion som har en väldigt stor betydelse. Vi får utnyttja en lösning som är anpassad just för våra behov  - ni har därmed gjort ett utomordentligt jobb”, säger Juha Saapunki från Olympiska kommittén. Uppdelningen av betalningsöverföringarna på fler parter fungerar oavsätt vilket betalsätt som använts -  detta är en unik funktion i utbudet av betaltjänster. 

Enligt Juha Saapunki är Olympiska Kommittén väldigt nöjd med valet betaltjänstleverantör. Kommittén uppskattar att man vid behov alltid fått snabba svar och noggranna instruktioner från Svea Payments kundtjänst. Svea Payments utvecklar sin service kontinuerligt - därmed vill också Olympiska Kommittén utmana Svea Payments till att ytterligare förbättra sina betaltjänster i samband med att Suomisport utvecklas till att bli Finlands bästa webbplats för idrottare. Utmaningar för Suomisport kommer att vara utvecklingsarbetet som skall leda till att webbtjänsten öppnas också för idrottsföreningarnas användning, samt en förverkligandet av en mera kundorienterad administration av medlems- och evenemangsavgifter.

Till slut vill Juha Saapunki ännu skicka en hälsning åt alla som funderar på att ta i bruk Svea Payments betaltjänster: ”Jag rekommenderar Svea Payments varmt som leverantör till en modern webbtjänst för betalningar. Jag hoppas att Svea också i fortsättningen satsar på att utveckla sin service och har kapacitet att framställa innovativa och kostnadseffektiva lösningar”.

Kontakta oss

WODconnect

Att betala bör vara enkelt och smidigt i mobilen 

WODconnect är en app som utvecklades av en grupp entusiastiska CrossFit-idrottare. I dagens läge är det omkring 75 000 användare som utnyttjar tjänstens mångsidiga egenskaper. I WODconnect kan man bl. a. boka träningstider, följa upp sin utveckling och betala för ... Läs mer

×

WODconnect

WODconnect

Att betala bör vara enkelt och smidigt i mobilen 

WODconnect är en app som utvecklades av en grupp entusiastiska CrossFit-idrottare. I dagens läge är det omkring 75 000 användare som utnyttjar tjänstens mångsidiga egenskaper. I WODconnect kan man bl. a. boka träningstider, följa upp sin utveckling och betala för sitt gym-medlemskap.

WODconnect är en populär mobilapp som kan användas av gym-företagare, CrossFit-idrottare och -tränare. I appen kan användaren bl.a. följa upp sin träningsutveckling, betala månadsavgifter och boka timmar. 
 
Idén till WODconnect föddes då grundaren, Kisko Labs VD, Antti Akonniemi såg ett växande behov för en tjänst i form av en app utvecklad för CrossFit- världen. Målet med tjänsten var att underlätta gym-företagarnas vardag genom att minska på det manuella arbetet. Utöver detta gör  WODconnect också det lättare för crossfittaren att boka timmar och sköta om betalningar - allt direkt i appen.
 
Svea Payments valdes som betaltjänstleverantör efter som att Kisko Labs var extremt nöjda med samarbetet i tidigare framgångsrika projekt. "Vi känner tjänsterna väl och ansåg därmed att det breda utbudet av betalsätt lämpar sig våra kunders behov" anser Antti Akonniemi. Enligt Antti gick iburktagningen av WODconnect smidigt och bra - särskilt vill han tacka Svea Payments kundservice som gett snabba svar och hjälpt till ifall problem uppstått. Nästa steg är utveckling av appen - en diskussion kring detta har redan inletts och många goda utvecklingsidéer har redan uppstått. 
 
I applikationer är mobilanpassade betalalternativ särskilt viktiga. MobilePay är ett bra exempel på hur enkelt och smidigt betalandet är som bäst och alternativet har fått massvis med god respons från användarna."Vi tror att det i framtiden blir ännu enklare att betala tack vare mobilbetalningarna. Utvecklingen har först börjat och mobilbetalningarna kommer att bli mer populära", säger Antti Akonniemi. När man använder appen har man ju redan mobilen i handen; via MobilePay kan man godkänna en betalning med en ända swipe utan att behöva ta fram betalkort eller nätbankskoder. Mobilbetalning är ett modernt betalsätt som alla nätbutiker kan dra nytta av, då en stor del av uppköpen idag görs med smarttelefonen. I applikationer är snabba och lätta in-app mobilbetalningar extremt viktiga. 
 
Återkommande betalningar är en central del av in-app mobilbetalningarna. Användaren kan spara sin kortinformation i appen och sedan kan betalningarna godkännas säkert och smidigt. Detta tillåter också att medlemsavgifter och månatliga betalningar går att debitera automatiskt. Konsumenterna har redan blivit bekanta med den här sortens betalningar via många populära applikationer. Också WODConnect-appen kommer att utvecklas så att kortinformationen i framtiden kan sparas i appen, vilket gör betalningarna ännu enklare.
 
Till slut vill Antti Akonniemi ännu skicka en hälsning åt andra som funderar på att ta ibruk Maksuturva i sin butik, nätbutik eller app: "Jag kan varmt rekommendera Svea Payments!"
 

Kontakta oss

Messukeskus

En överföringsmodell som möjliggör betalningsöverföringar transaktionsspesifikt och i brutto är det rätta valet för större nätbutiker

Messukeskus ägarföretag, Andelslaget Finlands mässa grundades år 1919. Messukeskus flyttade till Böle år 1975 och i dagens läge ordnas det 2200 möten och 75 utställningar i mässcentret ... Läs mer

×

Messukeskus

Messukeskus

En överföringsmodell som möjliggör betalningsöverföringar transaktionsspesifikt och i brutto är det rätta valet för större nätbutiker

Messukeskus ägarföretag, Andelslaget Finlands mässa grundades år 1919. Messukeskus flyttade till Böle år 1975 och i dagens läge ordnas det 2200 möten och 75 utställningar i mässcentret årligen. I Messukeskus finns det 40 mötesrum, 7 hallar, tiotals cafén och restauranger samt 244 hotellrum. Via Messukeskus näthandel kan man köpa biljetter till olika evenemang - Svea Payments betallösning har varit i bruk i näthandeln sedan 2014. 

Messukeskuks biljettnäthandel shop.messukeskus.com togs i bruk år 2013. Redan under det första året blev det klart att den dåvarande betalleverantörens system inte var passande då funktionaliteterna var väldigt arbetsamma för Messukeskus. Betalningsöverföringarna gjordes i större satser och i netto, vilket orsakade mycket extra arbete för Messukseskus. För att lösa problemet, behövdes det en tjänst med en egenskap som kunde automatisera den här processen. I början av år 2014 påbörjades sökandet av en sådan tjänst. 

”Då kom ni in i bilden. Svea Payments tog vårt behov som kund i hänsyn och erbjöd oss därmed en modell där överföringarna görs transaktionsspecifikt och i brutto. Vi valde alltså er som betaltjänstleverantör för Messukeskus nätbutik, pga. att ni lyssnade på våra behov och kunde erbjuda en passande lösning till ett vettigt pris”, berättar Messukeskus IT-projektchef Eila Immonen.

År 2014 utvecklade vi en brutto-överföringsmodell och samma höst var  Messukeskus en av de första kunderna som tog modellen i bruk. Det ordnades en skolning för Messukeskus personal och de tekniska finesserna finslipades under ett par månader långt projekt tillsammans med Messukeskus dåvarande systemintegratör. ”Projektet sköttes effektivt och integrationsprocessen gick smidigt, dessutom fick vi snabbt hjälp av Svea Payments om vi råkade behöva det”, berättar Eila Immonen.

Messukeskus betalningsöverföringar sköts alltså transaktionspesifikt och i brutto. Detta betyder att betalningarna överförs till näthandeln enskiljt, med det referensnummer som näthandeln angett och i brutto, det vill säga i fullt pris. Alla kostnader faktureras i efterhand. Messukeskus näthandel, som har Magento Enterprise som plattform, skickar försäljningsbeställningarna direkt till bokföringssystemet med samma referensnummer som näthandeln skapat. Betalningarna överförs via OpusCapita till reskontran och kvitteras där med bokföringsrapporteringen så att vinsterna direket kan föras till rätt dimension.  “Svea Payments service har fungerat utmärkt”, tackar Eila Immonen.

Av betalsätten har Messukeskus nätbanks- och kortbetalningar samt mobilbetalningar och faktura och delbetalning. ”Möjligheten att få köpa biljetter med faktura har varit välidigt positivt enligt kunderna”, berättar Riitta Ulmanen som ansvarar för kundservicen på Messukeskus. Särskilt researrangörer, mindre föreningar och andra små grupper har varit särskiljt nöjda med faktura som betalsätt. Då man köper med faktura kan hela gruppens biljetter beställas på en gång -  betalningen kan sedan skötas i ett senare skede t.ex. då alla deltagarna betalat sin andel. 

Messukeskus kommer att förnya sitt system för biljettkontroll under 2017-2018. De som köpt sin biljett online och kommer till mässan med en utskriven biljett kommer att kunna utnyttja en QR-kod vid entrén. Inom ett par år kommer det också att vara möjligt för besökare att registrera sig för professionella evenemang på plats mot en kostnad. I framtiden kommer Messukeskus också att utnyttja Svea Payments betaltjänster i registreringssystemet. ”Här på Messukeskus har vi varit väldigt nöjda med den service vi fått och hur stabilt allt fungerar. Under alla dessa år har det inte varit några problem med systemet, No news is always good news…”, säger Eila Immonen.

Kontakta oss

Moda Aukia

Returhanteringen är den avgörande faktorn för framgång för en nätbutik i modebranschen

I Moda Aukias paket ingår förutom betalsätten också Svea Payments returhanteringsverktyg och Köparens hjälpreda- tjänsten.

Nätbutiken Aukia.fi utgör en del av Aukia-bolagen som inledde verksamheten redan 1956. Hit hör ... Läs mer

×

Moda Aukia

Moda Aukia

Returhanteringen är den avgörande faktorn för framgång för en nätbutik i modebranschen

I Moda Aukias paket ingår förutom betalsätten också Svea Payments returhanteringsverktyg och Köparens hjälpreda- tjänsten.

Nätbutiken Aukia.fi utgör en del av Aukia-bolagen som inledde verksamheten redan 1956. Hit hör också butikerna Moda Aukia och Jim&Jill som säljer kläder, skor och ekiperingsartiklar. ”Vi valde Svea Payments som betaltjänst till vår nätbutik, eftersom att vi ville erbjuda kunderna ett pålitligt och tryggt alternativ för att betala via en enda servicekanal”, konstaterar köpman Timo Aukia.

Leveranser, returer och återbetalningar

I nätbutikens verksamhet har Aukia satsat på säkra och pålitliga leveranser. ”Hanteringen av returprocessen är den avgörande faktorn för att en nätbutik i modebranschen ska gå bra. Vi är övertygade om att för slutanvändaren är de nya verktygen lätta att hantera, likaledes att nätbutiken snabbare kan sätta återsända produkter i ny cirkulation när man genom färre manuella arbetsfaser kan reducera kostnaderna i samband med byten och returer. ”, berättar Aukia.

Införandet av tjänsten

Aukia berättar att införandet av tjänsten gick perfekt. I projektet förenades ett färdigt utvecklat och till sina funktioner vältestat servicepaket med skräddarsydda, kundspecifika funktioner anpassade till Aukias system. ”Vi kan varmt rekommendera”, konstaterar Aukia avslutningsvis för alla som överväger att ta i bruk Svea Payments tjänster.

Kontakta oss

Svea Payments 

Svea Payments grundades år 2007 med namnet Maksuturva Group. Maksuturva var den första som kombinerade onlinebetalningar med logistik - en lösning som gjorde näthandlandet mer säkert för köparen då betalningen överfördes åt försäljaren först efter att beställningen mottagits.  Ett brett betalsättsubud samt en kunskap att kvickt utveckla tjänsterna enligt marknadens behov har varit mittpunkten i vår business ända från början.

I dag är, Maksuturva en del av Sveakoncernen och bär namnet  Svea Payments. Vi är ett internationellt verksamt auktoriserat betalningsinstitut underställt Finansinspektionens tillsyn och vi har licens (EU:s betaltjänstdirektiv (2007/64/EG)) att erbjuda elektroniska betaltjänster.

För det tekniska genomförandet av betaltjänsterna ansvarar systerbolaget Svea Development Oy i samarbete med certifierade tjänsteleverantörer.  Betaltjänsterna är certifierade enlift ISO/IEC 20000 and ISO/IEC 27001 standarderna. Svea Payments Oy och all våra partners för kortbetalningar är PCI DSS Level 1 certifierade.

Vårt team består av specialister inom e-handel, bank och IT-utvekling. Vår verksamhet kombinerar bankvärldens säkerhet med kundorienterad serviceutveckling. Kvaliteten av våra lösningar är försäkrad med noggrant utvalda tekniska lösningar och ett stort network av partners.

Betalsätt och prissättning 

 

Månadsavgift

Startavgift

 100

Månadsavgift (36 mån avtal)

 59 €/mån

Månadsavgift (24 mån avtal)

 65 €/mån

Månadsavgift (12 mån avtal)

 70 €/mån

Månadsavgift ( 1 mån uppsägningstid)

 79 €/mån

   

Transaktionsavgifter

 

Delbetalning

 0

Faktura och B2B-faktura

 2,45 € + 2,95 %

Nätbanksbetalningar: OP, Aktia, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, POP-banken, S-banken, Oma Säästöpankki, Sparbankerna 

 0,35 €/transaktion

Nordeas nätbanksbetalning

 0,50 €/transaktion

Kortbetalningar (debit och credit):

 

Visa, MasterCard & Eurocard

 0,35 €/transaktion + 1,55 %

MobilePay

 0,46 €/transaktion + 1,55 %

Pivo

 0,35 €/transaktion + 1,55 %

Siirto

 0,35 €/transaktion + 1,55 %

Masterpass

 0,35 €/transaktion + 1,55 %

 

 

Betalsätt med köparens eget avtal

 

PayPal

 0,25 € + PayPals prissättning

American Express

 0,25 € + avgift enligt avtalet med American Express

Diners Club

 0,25 € + avgift enligt avtal med Diners Club

 

 

Betalningsöverföringar

 

Betalningsöverföringar i brutto

 49 €/mån

Transaktionsspecifika överföringar dagligen separat med specifikt referensnummer

+ 0,08 €/beställning

 

 

Beställningshantering

 

Köparens hjälpreda -tjänsten för effektiv returhantering

 50 €/mån

Extra användarkoder till Extranet

 19 €/användare/mån

 

 

Betalservice med försäljarens egna brand

 

Visuellt anpassad betalsida och ev. returblankett

Kontakta oss och be om en offert.

Frågor?

Företag

Vill du utveckla din nätbutik eller ska du börja sälja online? Vi har effektiva betallösningar för både näthandel och butik. Fråga oss mer - vi hjälper gärna till.

Kontakta oss

 

Konsument 

Då du har frågor gällande din beställning får du bäst svar från nätbutikens kundtjänst. Om ditt ärende gäller betalningen kan du kontakta vår kundtjänst.

asiakaspalvelu.payments@svea.fi

+358 9 4241 7040 (vardagar 9.00 - 15.00 )

Vet du varför 8/10 finländare årligen gör uppköp i nätbutiken? 

Beställ Sveas stora online survey till din epost och ta reda på.

Beställ undersökningen