Verkkokauppiaan tuki

Varusteleka
Zalando
Neste
Messukeskus
Olympiakomitea
Trainer 4 You
Puuilo
Instrumentarium
Paulig
Omena Hotellit
Detur
Atria
Nissen
HSL
EQ
Autonomi
Bauhaus
Berner
Reima
Nanso
IKH
Autoasi

Täältä löydät apua ja ohjeita sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Oppaat

Lataa täältä ilmaiset verkkokaupan oppaat ja tarkistuslistat.

Tutustu oppaisiin

Materiaalipankki

Täältä löydät kauppiasmateriaalit, kuten toimitusehtotekstit ja logot.

Siirry materiaalipankkiin

API ja integraatio

Lue täältä integrointiohjeet, rajapintakuvaukset ja muut ohjeet kehittäjille.

Avaa ohjeet

Mitä etsit?

Usein kysytyt kysymykset

Maksupalvelu on palvelu, jonka avulla asiakkaasi voi maksaa ostoksia verkkokaupassasi esimerkiksi verkkopankista, kortilla tai vaikkapa erämaksulla. Maksupalvelua saa tarjota vain maksulaitoslaissa säädetyt edellytykset täyttävä palveluntarjoaja. Maksujenvälityksestä on kyse silloin, kun maksajan ja maksunsaajan välissä toimiva maksupalveluntarjoaja siirtää varoja osapuolten välillä heiltä saamansa toimeksiannon perusteella. Me, Svea Payments, olemme tällainen maksupalveluntarjoaja.

Maksujenvälittäjä on maksupalveluntarjoaja, eli yritys joka siirtää varoja osapuolten, esimerkiksi ostajan ja verkkokaupan, välillä saamansa toimeksiannon perusteella. Me, Svea Payments, olemme maksupalveluntarjoaja ja asiakkaidemme maksujenvälittäjä.

Svea Payments, entiseltä nimeltään Maksuturva, on vuonna 2007 perustettu maksulaitos ja osa Svea-konsernia. Lue lisää meistä.

Svea Development on ICT-palveluyhtiö, joka vastaa maksupalveluiden teknisestä toteutuksesta yhdessä sertifioitujen palveluntarjoajien kanssa. Svea Development on osa Svea-konsernia ja samalla Svea Paymentsin sisaryhtiö.

Svea Payments tunnettiin aiemmin nimellä Maksuturva. Nykyään Maksuturva on Svea Payments:in aputoiminimi. 

Olemme panostaneet maksupalvelujemme turvallisuuteen ja käytettävyyteen kuluttajan näkökulmasta ja siihen, miten voimme tehostaa toimintaa ja tukea kasvua kauppiaan näkökulmasta. Meidän kauttamme saa käyttöön kaikki tarvittavat maksutavat helposti yhdessä paketissa. Palveluun sisältyvän Extranet-palvelun avulla rahapalautukset hoituvat tehokkaasti. Ostajille tarjottavan Ostajan apulainen -palvelun ansiosta myös tuotepalautusten tekeminen on helppoa ja kauppa voi taata asiakkailleen korkealaatuisen ja luotettavan palvelun myös mahdollisissa palautustilanteissa.

Extranet on kauppiaan portaali. Extranetissä kauppias voi hoitaa tilauksiin liittyviä asioita, kuten rahapalautukset ja tilausten peruutukset.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mikäli et pääse kirjautumaan Extranetiin tai tarvitset lisää tunnuksia.

Kyllä.

Voit tilata testitunnukset ilmaiseksi teknisestä tuestamme. Lue lisää testaamisesta.

Voit tilata maksupalvelun suoraan tilauslomakkeen kautta tai asiakaspalvelustamme. Mikäli haluat lisätietoja ennen tilausta tai et ole varma, mitä ominaisuuksia tarvitset, myyjämme auttavat sinua mielellään - ota yhteyttä!

 

Palvelumme palautustyökalut tehostavat tilaamisen jälkeisten erikoistilanteiden (esim. palautusten) hallintaa. Ostajan apulainen -palvelussa ostaja voi hallita tilaustaan helposti: ilmoittaa palautuksesta, peruutuksesta tai reklamaatiosta tai vaikkapa vaihtaa maksutapaa. Kauppias saa heti tiedon ostajan tekemistä muutoksista ja voi varautua esimerkiksi palautuksen saapumiseen. Muutosten käsittely on myös kauppiaalle helppoa ja nopeaa kauppiaan omassa Extranet-palvelussa, jolloin säästetään resursseja sen lisäksi että tarjotaan ostajille hyvä, kätevä ja helppokäyttöinen palvelu tilauksen hallintaan ja muutosten tekemiseen.

Palvelumme perusominaisuuksiin kuuluvat kaikkien kotimaisten pankkien verkkomaksujenkorttimaksujenmobiilimaksujen sekä lasku- ja erämaksupalveluiden lisäksi muun muassa markkinoiden joustavimmat tilitykset ja verkkokaupan toimintaa tehostavat palautustyökalut sekä Ostajan apulainen -palvelu ostajan käyttöön. Mikäli toivot maksupalvelulta muita kuin perusominaisuuksia, niin ota meihin yhteyttä - me pystymme skaalautumaan ja mukautumaan vaativimpiinkin tarpeisiin ja olemmekin siksi isojen verkkokauppojen valinta.

Kyllä voi, hyvityksiä voi tehdä kaikille maksutavoille. Palautustyökaluihin kuuluu myös ostajille tarjottava Ostajan apulainen -palvelu, jonka kautta asiakkaasi voi tehdä palautusilmoituksen verkossa 24/7. 

Maksupalvelumme hinnaston löydät täältä. Isommat projektit, joissa luodaan verkkokaupalle yksilöllinen maksupalvelu, hinnoitellaan erikseen - jos tarvitset erityisiä ominaisuuksia palveluusi niin autamme mielellämme! Kysy meiltä lisää ja pyydä tarjous.

Voit valita tilitystavaksi joko tapahtumakohtaisen- tai koontitilityksen. Tapahtumakohtaisissa tilityksissä tilitämme maksut tilillesi yksittäin verkkokaupan alkuperäisellä viitenumerolla kun koontitilitykset tilitetään aina samalla, ennalta määrätyllä viitenumerolla päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Kaikilla maksutavoilla tehdyt maksut voidaan tilittää tapahtumakohtaisesti! Maksut voidaan tilittää sinulle niin nopeasti kuin haluat, tilitysmallista riippuen. Lue lisää tilitysmalleista.

Tilitykset tehdään valintasi mukaan joko bruttona tai nettona. Bruttotilityksessä transaktiomaksut laskutetaan jälkikäteen, kun taas nettotilityksessä transaktiomaksut vähennetään suoraan tilityksistä.

Kyllä. Tieto hyväksytysti suoritetusta maksusta välitetään verkkokaupalle välittömästi. Maksuja voi seurata joko Extranet-palvelussa tai verkkokauppaohjelmiston hallintapaneelissa. Extranetia hyödyntämällä saat käyttöösi myös kattavat liiketoiminnan tilastointipalvelut. Sitä kautta saat selkeät raportit verkkokaupan rahaliikenteestä ja voit myös hallinnoida asiakkaiden mahdollisia yhteydenottoja, palautuksia ja peruutuksia.

Maksusuorituksia säilytetään turvallisesti erillisillä asiakasvaratileillä suomalaisissa pankeissa. Asiakasvarat ovat yhtiöjärjestyksen mukaisesti erillään yrityksen omista varoista ja niitä voidaan siirtää ainoastaan myyjälle tai ostajalle. Toimintamme on Finanssivalvonnan sääntelyn alaista, ja kaikki tiedonsiirto tapahtuu salattuja yhteyksiä käyttämällä.

Miten palautan rahat asiakkaalle, jos tämä on perunut tai palauttanut tilauksen?

Palautustyökalujen ansiosta verkkokaupan ei tarvitse kuin kuitata tuote palautuneeksi, minkä jälkeen me palautamme rahat automaattisesti ostajalle. Voit myös itse tehdä palautuksen Extranetissä valitsemallasi aikavälillä tilauksen jälkeen, mikäli sinulla ei ole käytössä ostajille tarjottavaa Ostajan apulainen -palvelua. Palautustyökalujen avulla rahapalautukset automatisoidaan – myös mm. asiakkaiden tilinumerot selvitetään tarvittaessa puolestasi. Oletuksena palvelu kattaa koko kuluttajansuojalain mukaisen 14 vuorokautta. Tämän jälkeen vastaat itse maksun palauttamisesta asiakkaalle. Tätä aikaväliä tilausten muokkaamista varten voidaan muuttaa verkkokaupan tarpeiden ja tahtotilan mukaiseksi.

Korttimaksuihin liittyy tiettyjä riskejä - esimerkiksi huijaustapauksia. Verkkokaupalla on velvollisuus "tuntea asiakkaansa" sekä myös seurata maksuliikennettä ja mm. epäilyttäviä maksuja. Näet Extranetistä korttimaksujen "liikennevalot": vihreän, joka tarkoittaa että ostaja on tunnistettu maksamisen yhteydessä ja maksu on siis todennettu; keltaisen, joka tarkoittaa että maksua ei ole todennettu eikä maksajaa tunnistettu joten tilaus on hyvä tarkistaa tarvittaessa; ja punaisen, joka tarkoittaa että maksajaa ei ole tunnistettu ja maksu on epäilyttävä. Todentamispalveluiden käyttäminen vähentää kauppiaan riskejä, koska palveluun rekisteröitynyt kortinhaltija voidaan tunnistaa luotettavasti.

Mikäli maksukortin myöntäjän maakoodi, ostajan selainyhteyden IP-osoitteen maakoodi ja tuotteen tai palvelun toimitusmaa poikkeavat toisistaan ja/tai tapahtuma ei ole todennettu, on tilausta hyvä tutkia tarkemmin ennen toimitusta ja harkita mahdollista yhteydenottoa ostajaan. Tällaiset maksut on merkitty Extranetissä punaisella värillä. Voit hylätä tapahtuman, mikäli teillä on perusteltua syytä epäillä väärinkäyttöä. On kuitenkin syytä huomioida, että poikkeamalle maakoodi- ja toimitusmaatiedoissa voi olla myös luonnollinen selitys, esimerkiksi ostajan työkomennus, opiskelijavaihto tai monikansallisen pankin myöntämä maksukortti.

Mikäli päätätte peruuttaa tapahtuman, hoidamme hyvityksen asiakkaan kortille. Jos peruutus ei ole mielestänne tarpeellinen, tilitämme oston normaalisti teille.

Kauppiaan vastuista korttimaksujen osalta löydät lisätietoa täältä.

Lisätietoja korttimaksujen riskeistä ja riskienhallintatyökaluistamme löydät Extranet-ohjeesta.

Jälkipalautus tarkoittaa (raha)hyvitystä tilaukseen, joka on jo tilitetty kauppiaalle. Tällaisissa tapauksissa, mikäli kauppiaalla ei ole saldotilitysmallia käytössä, tulee hyvityksen summa maksaa ensin meidän tilillemme, josta me sitten teemme hyvityksen ostajan käyttämälle maksutavalle. Hyvityksen voi tehdä normaalisti Extranetissä, josta saa myös ohjeet hyvityksen maksamiseen.

Meillä on velvollisuus tuntea asiakkaamme ja meidän on siten varmistuttava asiakkaan oikeasta henkilöllisyydestä. Tästä johtuen kaikkien hallituksen jäsenten (ja nimenkirjoittajien) täytyy tunnistautua ennen kuin palvelua voidaan aktivoida.

Verkkokauppa voi valita maksupalveluun haluamansa maksutavat seuraavista: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksutavat MobilePay, Pivo, Masterpass, Siirto, lasku, erämaksu, yrityslaksu ja PayPal. Lue lisää maksutavoista, ja siitä miten ne toimivat täältä.

Usein kysyttyä laskusta ja erämaksusta

Luottopäätös on voimassa 60 päivää.

Asiakkaan tulessa kassalle hän näkee yhtenä vaihtoehtona muiden maksuvaihtoehtojen joukossa ”Maksa laskulla” -painikkeen.

Ostajan tulee antaa ainakin henkilötunnus, jotta luottoselvitys voidaan tehdä. Ostaja saa välittömästi vastauksen, onko maksutapa hyväksytty. Tuote ja lasku pitää lähettää samaan, väestörekisterikeskuksen antamaan, osoitteeseen. Toimitukset kuluttajille voi kuitenkin tehdä myös asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen, jos asiakas on vahvasti tunnistettu (esim. TUPAS). Toimitukset yrityksille tulee tehdä vain yrityksen viralliseen osoitteeseen.

Samalla, kun kauppias lähettää tuotteen asiakkaalle, hän hyväksyy kaupan ylläpito-ohjelman kautta ja Svea lähettää sen perusteella asiakkaalle laskun. Myös kauppias voi halutessaan itse tulostaa laskun tuotteen oheen.

Mikäli ostajan maksutapaa ei hyväksytä ostohetkellä, hänelle osoitetaan toinen mahdollinen maksuvaihtoehto.

 

Saat rahasi vaikka asiakkaasi ei laskua maksaisikaan. Olemme ostaneet laskun sinulta ja kannamme myös luottoriskin.

Svea hoitaa asiakaspalvelun liittyen laskutukseen ja erämaksuun. Tavallisin ratkaisu on, että asiakkaamme perustavat asiakaspuheluihin valintamahdollisuuden, joka ohjaa soittajan heti oikealle vastaajalle. Esimerkiksi: ”Valitse 2, mikäli sinulla on laskutukseen liittyviä kysymyksiä”, näin puhelu yhdistyy suoraan meille.

Tarjoamalla erämaksuvaihtoehdon myyt enemmän ja useammalle. Erämaksulla ostoskorin keskiarvo kasvaa keskimäärin kolminkertaiseksi. Varsinkin jos myyt kalliimpia tuotteita, helpottaa ostopäätöksen tekemistä usein tieto, että ostoksen voi maksaa erissä. Asiakas voi valita itse maksuajan pituuden.

Asiakkaasi saavat välittömästi vastaukasen, onko erämaksu hyväksytty. Mikäli maksutapaa ei hyväksytä, osoitetaan asiakkaallesi toinen maksuvaihtoehto.

Kaikki tarvittavat maksutavat verkkokauppaan ja myymälään helposti ja nopeasti. 

Tilaa maksupalvelu

Palvelun käyttöönotto

Palvelumme käyttöönotto ja aktivointi on helppoa. Saat maksupalvelumme käyttöösi helposti noudattamalla seuraavia ohjeita:

1. Tilaa palvelu

Maksupalvelun tilaaminen tapahtuu joko tilaussivumme kautta tai jälleenmyyjiltämme. Ennen varsinaista käyttöönottoa suosittelemme testaamaan palvelua. Huomioithan, että mikäli olet tilannut palvelun verkkolomakkeen kautta, asiakaspalvelumme käsittelee tilauksesi ennen kuin voit ottaa palvelun käyttöön.

2. Ota palvelu käyttöön verkkokaupassasi

Valitse verkkokaupparatkaisuasi kuvaava vaihtoehto alta:

  • Verkkokauppani rakentuu ohjelmistotalon tarjoamalle verkkokaupparatkaisulle. Maksupalvelumme on sisäänrakennettuna useiden ohjelmistotalojen verkkokauppaohjelmistoihin. Käyttäessäsi tällaista ohjelmistoa saat maksupalvelun käyttöösi seuraamalla näitä ohjeita.

  • Verkkokauppani rakentuu avoimen lähdekoodin ohjelmistopohjalle. Mikäli verkkokauppasi perustuu johonkin avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmistoon, tarvitset maksupalvelua tukevan maksumoduulin. Ilmaisen maksumoduulin voit tilata myös meiltä.

  • Integroin maksupalvelun omatoimisesti verkkokauppaani. Voit asentaa maksupalvelumme käyttöösi myös itse integraatio-ohjeidemme ja rajapintakuvaustemme avulla.

3. Lisää toimitusehtotekstit ja kuvamateriaalit verkkokauppaasi

4. Valmista!

Nauti mahdollisuuksistasi tarjota asiakkaillesi turvallinen ja saumaton asiointikokemus verkkokaupassasi. Tilaa nyt!

Huom! Tuleeko kauppaasi WebPay-palvelu? Täältä löydät WebPay-palvelun aloitusohjeet.

Ostaja, onko sinulla kysyttävää maksamiseen liittyen?

Siirry kuluttajatukeen

Svea Development

Svea Development on ICT-palveluyritys ja osa Svea-konsernia. Svea Development perustettiin vuonna 2007 nimellä Maksuturva ICT Services. Siitä lähtien yritys on ratkonut verkkokauppojen ja yritysten haasteita tarjoamalla ja toteuttamalla ainutlaatuisia ratkaisuja Svea Paymentsin asiakkaiden verkkomyyntiin.

Svea Developmentin tiimi koostuu ICT-alan rautaisista ammattilaisista, joilla on pitkä kokemus maksamisen alan palveluiden kehittämisestä. Svea Development yhdessä sertifioitujen palveluntarjoajien vastaa Svea Paymentsin tarjoamien maksupalveluiden teknisestä toteutuksesta sekä hallinnasta. Käyttöpalveluiden palvelunhallinta ja tietoturva on sertifioitu ISO/IEC 20000 ja ISO/IEC 27001 –standardien mukaisesti. Svea Payments ja sen kaikki korttimaksamisen tekniset kumppanit ovat PCI DSS -sertifioituja. Svea Paymentsin ja Svea Developmentin asiantuntijat työskentelevät samoissa toimitiloissa Helsingin Ruoholahdessa.

Kisko
Viskan
Vincit
Vilkas
Vaimo
Oscar Software
Frantic
Exove
Gambit
Columbia Road
Crasman
Ambientia

Kumppanit

Teemme yhteistyötä monien erilaisten toimijoiden kanssa, siksi pystymme tuomaan sinulle verkkokauppiaana laajan ja helpon kokonaisuuden – samalla asiakkaasi hyötyvät ratkaisusta.

Kumppaniohjelmamme on suunnattu jälleenmyyjillemme ja teknologiakumppaneillemme. Kumppanimme saavat tukea markkinoinnissa, myynnissä ja teknisessä toteutuksessa. Kumppanit pääsevät myös vaikuttamaan tuotekehitykseemme. Järjestämme säännöllisesti myös kivoja, asiapitoisia mutta kuitenkin rentoja kumppanitapahtumia. Olemme nopean ja ystävällisen palvelun tarjoava, luotettava kumppani.

Haluatko kumppaniksemme? Ota yhteyttä!

Svea Paymentsin kumppanivastaava Tuomas Kinnunen
 

Tuomas Kinnunen 
tuomas.kinnunen@svea.fi
+358 440 848 774

3 syytä valita Svea Payments verkkomaksamisen kumppaniksi

1. Pakettiratkaisun lisäksi kyky ratkaista myös suuren verkkokaupan tarpeet

Kumppanimme kiittävät meitä laajan maksutapavalikoiman lisäksi ratkaisujemme asiakaslähtöisyydestä. Jokainen asiakas on erilainen. 

2. Toimintavarmuus ja luotettavuus

Ratkaisumme ovat toimintavarmoja ja palvelujen saatavuus taattu. Voit luottaa siihen, että Svea Paymentsin palvelut toimivat kaikissa tilanteissa ja täyttävät kaikki lainsäädännön ja hyvän liikemiestavan periaatteet.

3. Tuki ja tekninen dokumentaatio

Olitpa verkkokauppias tai järjestelmätoimittaja, saat meiltä tarvitsemasi teknisen tuen ratkaisuihimme. Tekninen dokumentaatiomme on kattava ja auttaa sinua kaikissa järjestelmän käyttöönoton vaiheissa.

 

Myyntimateriaalit

Hinnasto

Palvelumme sisältää kaikkien kotimaisten verkkopankkien maksupainikkeet, korttimaksut, useita lasku- ja erämaksupalveluita, PayPalin, MobilePayn ja yrityslaskun. Katso hinnasto.

Logot

Olemme kooneet logomme ja muut materiaalimme helposti ladattavaan pakettiin. Lataa logot.

 

Verkkokauppa-alustat

Palvelumme on integroitavissa kaikkiin verkkokauppa-alustoihin. Kysy meiltä lisää!

Valmiit maksumoduulit on asennettavissa seuraaviin verkkokauppa-alustoihin:

Magento 1
Magento 2
PrestaShop
WooCommerce

 

Verkkokauppias, jäikö sinulle kysyttävää? Ota yhteyttä!

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin vastaamme kysymykseesi tuota pikaa.

 

Yhteystiedot verkkokaupoille

Myynti

09 4241 7055

myynti.payments@svea.fi

Verkkokauppiaiden tuki

09 4241 7050 (arkisin klo 9.00-15.00) 

info.payments@svea.fi

IT-tuki

support.payments@svea.fi

Miten seurata verkkokaupan myyntiä ja kannattavuutta? Mitä pitää ottaa huomioon kirjanpidossa?

Lataa opas verkkokaupan raportointiin

Lataa opas